Voeding

Voeding en macht

Zelf je havermelk maken, je vraagt je misschien af wat dat met macht te maken heeft. Eigenlijk heel veel, namelijk dat jij zelf de touwtjes in handen hebt in wat je eet en drinkt.

Je staat er misschien niet zo bij stil, maar als je voor andere een maaltijd bereidt, oefen je macht uit.Je bepaalt namelijk welke maaltijd je gaat voorschotelen, de smaak, de presentatie, de hoeveelheid en niet heel onbelangrijk de ingrediënten, wat zit erin. Of de gasten lekker en gezond gegeten hebben ligt dus feitelijk in jou handen. Eigenaren van restaurants en de voedingsindustrie verdienen daar zelfs hun brood mee.

Nou is daar natuurlijk niets mis mee om je brood te verdienen met mensen te voeden. Als je namelijk erg weinig tijd hebt of eens geen zin in zelf koken, kan een restaurant, of een diepvriesmaaltijd altijd van pas komen.

Het wordt pas een probleem als het je dagelijkse maaltijd gaat worden, want heb je wel eens achter op een diepvriespizza de lijst van ingrediënten doorgelezen? Nou zou je denken ja logisch een diepvriespizza is niet zo gezond daar hoef ik niet eens de ingrediëntenlijst van door te kijken. En dat klopt ook, maar kijk ook eens naar de lijst op de zogenaamde gezonde producten en je zult verstelt staan. Zo zit er in bijna alle producten bijvoorbeeld zonnebloemolie. Niets mis mee op het eerste gezicht.

Toch wel, ik zal hier niet te diep op ingaan, want dat is een heel lang en vrij ingewikkeld verhaal, maar in de praktijk komt het hier op neer: Tegenwoordig is de dagelijkse consumptie van vet gemiddeld 140 gram per dag. De orthomoleculaire voedingsleer adviseert een dagelijkse vetinname van 40-50 gram per dag. In de praktijk komt dat neer op een a twee eetlepels per maaltijd uitgaande van drie maaltijden per dag. Daarvan zou 10% verzadigd mogen zijn. De rest moet bestaan uit onverzadigde vetzuren. Daarbij de kanttekening dat linolzuur, het meest voorkomende onverzadigde omega-6 vetzuur in onze westerse voeding, bij te grote inname ontstekingen bevordert. De onverzadigde omega-3 vetzuren remmen ontstekingen en de onverzadigde omega-9 vetzuren zijn ontstekingsneutraal. Bij de onverzadigde vetten is het dus van belang te weten om welke omega het gaat.

Een optimale verhouding tussen de omega- 3: 6 zou zijn 1:1. Met het westerse voedingspatroon komen inmiddels verhoudingen voor van 1:16 tot 1:30. Hier ligt de basis van de westerse ziekten, die vaak ontstekings ziekten zijn. Een teveel aan omega-6 vetzuren, vooral in de vorm van linolzuur bevordert ontstekingen.

Heel veel voedingsmiddelen die in de schappen van de supermarkten liggen zit zonnebloemolie of raapolie, een omega-6 vetzuur. Ook de in de gezonde producten zit vaak zonnebloemolie. En zo krijg je dus ongemerkt veel te veel omega -6 vetzuren binnen en krijg je laaggradige ontstekingen. Ik hou dus liever zelf de touwtjes in handen, dan dat ik de macht geef aan de voedingsindustrie, want dan weet ik namelijk precies wat er in mijn eten zit. Ik maak dus liever zelf mijn voeding zo ook mijn havermelk. Voeding is dus macht in die zin.

Oke, nu heb ik wel genoeg gekletst, nu het beloofde havermelk recept wat ik jullie belooft hebt. Havermelk kan je gebruiken in allerlei receptjes zoals bijvoorbeeld voor de muesli, een smoothie of een warme chocolademelk. Het is een ideale plantaardige melk voor vegans of voor mensen met een zuivelallergie en het is zo simpel te maken.

foto: Unsplash

Dit heb je nodig:

  • 1 cup havervlokken
  • 5 cups water
  • optioneel: 3 dadels zonder pit
  • optioneel: mespuntje kaneel

Zo maak je het:

Doe 1 cup havervlokken in een kom en giet daar 1 cup water bij. Laat het 1 nachtje weken in de ijskast. De volgende ochtend giet je het water uit de kom en spoel je de havervlokken af in een vergiet onder koud stromend water. Doe de havervlokken in een blender samen met de ontpitten dadels en kaneel ( kan ook zonder de dadels en kaneel, voor wie geen natuurlijke suiker wilt in zijn havermelk) en 5 cups water. Blend dit tot het een romige massa wordt. Pak een ruime schaal en giet de melk door een fijnmazige vergiet eventueel met een kaasdoek voor zo min mogelijke vezels( ik deed het zonder) en de melk is klaar. Je kunt de melk overgieten in een glazen fles, zet dit in de koelkast. De melk is ongeveer 1 week houdbaar!

Het is zo simpel om dit zelf te maken en de smaak is ook veel voller en romiger veel lekkerder dan uit de winkel. En vooral heel belangrijk er zit geen zonnebloem of raapolie in want we krijgen al genoeg omega-6 vetten binnen! En de macht van voeding, die hou ik liever zelf in handen! 😉

Liefs Yvon ❤️

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *