Voeding

Hoe hou je balans in je voeding met een goed werkend immuunsysteem

Goeiemorgen lieve blog lezers,

Zo eerst even lekker een kop thee voor mezelf inschenken. Het is heel vroeg in de ochtend en voor dat ik aan het werk ga, geniet ik altijd vooral eerst even van de stilte en van mijn kop thee. Gewoon weer een lekker bakje ouderwetse zwarte thee drink ik tegenwoordig.

Maar laat ik direct met deur in huis vallen, weet jij hoe je je voeding zoveel mogelijk in balans kan houden? Met al die verleidingen in de supermarkt niet echt een heel makkelijke taak tegenwoordig.

Eigenlijk is het heel erg belangrijk om de bacteriën in je darmen goed te vriend te houden, want bacteriën zijn niet altijd je vijand, zoals veel mensen denken. Bacteriën horen namelijk in je darmen, de goede en ook een beetje de slechte. Ze hebben namelijk allemaal een eigen taak in het geheel. En zoals algemeen bekend huist het immuunsysteem in je darmen, dus kan je die maar beter gezond en in balans houden.

Nou is dat met ons huidige voedsel aanbod best een uitdaging, want de meeste voeding in de supermarkt is onnatuurlijk met E nummers en pesticiden daar raakt de darmflora juist van uit balans. Het maakt het darmslijmvlies kapot en dan kunnen er ongewild verkeerde bacteriën in je bloedbaan terecht komen met alle gevolgen van dien.

Dus wanneer je teveel suiker en te weinig vezels eet bijvoorbeeld groeien de foute bacteriën sneller en ben je eigenlijk de goede bacteriën aan het uitroeien. Het is dus de perfecte combinatie om je darmen uit balans te brengen. Daarnaast smeken de foute bacteriën om suiker, want dat is wat ze eten. Dus wanneer je weer eens trek hebt in dat chocolaatje of dat lekkere koekje, denk maar aan de foute bacteriën, die daar dan weer lekker van kunnen groeien.

Mag je dan nooit meer genieten van een lekker koekje? Natuurlijk wel, maar hou wel alles in balans en vooral heel belangrijk geef eerst je goede bacteriën te eten, dan hou je ook de slechte bacteriën wat beter onder controle, want van die slechte, daar wil je er niet teveel van hebben!

Welke voeding kan ik eten om mijn goede bacteriën in balans te houden :

Prebiotica = Dat is voeding voor je goede darm bacteriën:

  • Zoete aardappel
  • Knoflook
  • Ui
  • Asperge
  • Bananen
  • Linzen
  • Haver
  • Gerst
  • Lijnzaad
  • Cacao
  • Prei
  • Appels
  • Zeewier
  • Noten
  • Peulvruchten
  • Artisjok

P

Probiotica = dat zijn levende goede bacteriën die in gefermenteerde voedingsmiddelen voor komen, waar zit het in:

  • Water of melk kefir
  • Rauwe zuurkool
  • Kimchi
  • Tempeh
  • Toegevoegd aan naturel soja en kokosyoghurt
  • Yoghurt ( volle naturel)
  • Misosoep
  • Augurken
  • Hüttenkäse

Dus wil je iets goed doen voor je goede darmbacteriën zet dan flink wat prebiotica op je menu, want zonder een goede balans in je darmen is het onmogelijk om een goed werkend immuunsysteem op te bouwen Je bent tenslotte wat je eet!

Foto: Unsplash

Liefs Yvon ☯️

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *