Voeding

Hoe belangrijk is vitamine K1 en K2

De beste doktor staat in de keuken, en nee dit verzin ik niet zelf, dit is een oud Chinese gezegde. En ik ben het er wel mee eens! In de loop van de eeuwen is er veel veranderd in ons voedingspatroon. Helaas is daarmee ook de gezondheid erg achteruit gegaan. De oermens of de primitieve mens was een jager die de hele dag bewoog. Hij at vooral knollen, bladeren, planten, zaden, bessen, eieren en af en toe vlees en vis. Snel verterende koolhydraten bestonden toen nog niet en zelfs het zoete fruit van tegenwoordig werd niet gegeten. Dus bij die mierzoete fruit smoothie’s die wij tegenwoordig drinken, daar kan je gerust je vraagtekens bij zetten. Maar genetisch gezien lijken we nog steeds op de oermens. Hun voeding bestond voor 65% uit groente, fruit, noten en zaden. Het is dus best wel belangrijk om verantwoordelijkheid te nemen voor je eigen gezondheid. Nu hoor je de laatste tijd best veel over vitamine K en wat voor rol deze vitamine speelt met het Corona virus. Voorheen wisten er maar weinig mensen af van het bestaan van deze vitamine K .

Je hebt dus 2 soorten vitamine K, de K1 die je voornamelijk in groente en in mindere mate in fruit zit en de vitamine K2 die grotendeels van dierlijk oorsprong is en eigenlijk heb je ook nog K3 maar dat is de synthetische vorm en daar heb ik het nu dus niet over.

Wat is de functie van vitamine K eigenlijk?

  • Het zorgt dat je bloed stolt
  • Het voorkomt calciumafzetting in je bloedvaten
  • Het ondersteunt je leverfunctie
  • Het beschermt je oog
  • Het is noodzakelijk voor beendervorming
  • Het speelt een rol bij de botstofwisseling, omdat het calcium opslaat en vasthoudt
  • Het voorkomt menstruatieklachten
  • Het zorgt voor samenvoeging van bepaalde eiwitten

Wat geeft een tekort:

  • Trage bloedstolling
  • Osteoporose
  • Leverkwalen
  • Bloedarmoede
  • Darmziekten
  • Bloedingen

Vitamine K1 komt vooral voor in:

  • Groene thee
  • Alfalfa
  • Koolsoorten
  • Groene ( blad) groenten
  • Olijfolie
  • Fruit
  • Volkoren granen
  • Zeekraal
  • Gefermenteerde soja
  • Roomboter
  • Kaas
  • Eieren

En voeding waar vooral vitamine K2 in voorkomt:

  • Vis
  • Vlees
  • Eieren
  • Kaas
  • Kwark
  • Zuurkool
  • Gefermenteerde soja ( vooral nato) ( belangrijk om te weten is, dat vitamine K2 voornamelijk in dierlijk voedsel zit, dus is het enorm belangrijk als je Vegan bent gefermenteerde soja (nato) of rauwe gefermenteerde zuurkool op het menu te zetten, omdat dat een van de weinige plantaardige opties zijn !! )
  • Lever
  • Roomboter

Daarnaast kan een gezonde darmflora zelf wat vitamnine K2 synthetiseren.

Belangrijk om te weten is dat een verstoorde darmflora door teveel suikers de aanmaak van vitamine K2 tegen werken. Een teveel aan verzadigde vetten werkt de opnamen van vitamine K tegen.

Zoals je dus hebt kunnen lezen is vitamine K een ontzettend belangrijke vitamine. Waar je wel voor moet oppassen is dat je niet zomaar deze vitamine K2 in pilvorm gaat slikken, want er kan een wisselwerkintg optreden met eventuele bloedstolling medicatie. Altijd een arts raadplegen voordat je vitamine K2 wilt gaan slikken.

In een gezond voedingspatroon zitten alle vitaminen en mineralen die je nodig hebt. Eet daarom het liefst gevarieerd, het meest plantaardig en niet teveel, want in een gezond lichaam krijgen virussen en bacteriën minder kans ! En het schijnt dus zo te zijn dat veel mensen die met het Coronavirus in het ziekenhuis belanden een erg lage vitamine K status heeft. Dus dan kom ik nu even terug op de oude Chinese gezegde ‘de beste dokter staat in de keuken’ , is misschien zo gek nog niet, wat vindt jij? Laat even weten in de comment wat jij doet om je op je best te voelen?

Liefs Yvonne❤️

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *