Astma, hooikoorts en eczeem


Voeding / woensdag, februari 26th, 2020

Wat hebben deze drie ziektebeelden met elkaar gemeen zou je denken. Nou eigenlijk best veel. Vrijwel iedereen die met deze ziektebeelden te maken heeft, heeft te lijden aan allergie├źn. Ook al zijn die vaak nog niet gediagnosticeerd. Er is sprake van een voedselallergie voor zuivelproducten, eieren, soja, tarwe, gist en citrusfruit bekend. Maar ook conserveermiddelen en dergelijke toevoegingen. Histamine veroorzaakt zowel bij astma en hooikoorts een allergische reactie. Allergenen zorgen ervoor dat de slijmvliezen van de luchtwegen bij astma en de slijmvliezen in neus en ogen bij hooikoorts opzwellen en ontstoken raken.En bij eczeem raakt de huid ontstoken.

Prikkels die een astma aanval kunnen veroorzaken zijn koude lucht, zware inspanning en stress. deze prikkels kunnen ook allergenen zijn. Allergenen zijn stoffen die aanwezig zijn in de omgeving en die allergische reacties kunnen opwekken, zoals bijvoorbeeld bij hooikoorts. Voorbeelden van allergenen zijn:

  • Pollen
  • Huidschilfers van dieren
  • Huisstof
  • Milieuvervuiling
  • Bepaalde voedingsstoffen
  • Parfum
  • Sigarettenrook

Astma ook hooikoorts en eczeem, gaan gepaard met een darmverstoring: de weerstand is laag. Enzymsystemen raken uitgeput, onder andere die van de alvleesklier. Juiste eiwitten zijn noodzakelijk, evenals het gebruik van onverzadigde vetzuren en geen geraffineerde koolhydraten.

Het mineraal silicium versterkt het longweefsel, voldoende magnesium gaat verkramping in de luchtwegen tegen en verbetert de longfunctie. Vitamine C remt het vrijkomen van histamine, wat ook heel belangrijk is voor mensen met hooikoorts.

Aanpak Astma, Hooikoorts en Eczeem

De aanpak van allergie of intolerantie is gelijk aan die van astma, hooikoorts en eczeem. Het orthomoleculaire basisvoedingspatroon( hier heb ik eerder over geschreven in een blog artikel) is van toepasing, met inachtneming van de slijmvliesopbouwende factoren

Wat beperken of vermijden?

  • Vermijden van de allergenen in melkproducten, eieren, soja, tarwe, gist en citrus.
  • Vermijden van producten met histamine: varkensvlees, lever, rookworst, kaas, ansjovis, sardienen, garnalen, tonijn, zalm, zuurkool, spinazie, tomaat avocado, ananas, banaan, kiwi, aardbeien en ijs, vanille, kaneel, suiker, wijn, bier, kant-en klaar maaltijden, ( bekende histamine vrijmakers zijn eieren, schaaldieren, aardbeien, ananas, tomaat, spinazie, chocolade, vis, alcohol en drop)
  • Vermijden van suiker en geraffineerde koolhydraten
  • Vermijden van additieven die een astma aanval kunnen uitlokken: azo kleurstoffen ( E100- E200), vooral tartrazine ( E102), benzoaten (E210-E219), sulfiet (E221- E228), E250 natriumnitriet, smaakversterkers (E620-635)
  • Vermijden van de slijmvormende producten zoals banaan, pindakaas, suiker en melkproducten
  • Vermijden van omega 6-linolzuur, zoals zonnebloemolie en granen, die ontstekingsbevorderend zijn

Wil je weten wat belangrijk is voor jou om te eten lees dan een eerder bericht wat ik schreef over het orthomoleculaire basis voedingspatroon,( het artikel is te vinden onder het kopje voeding” hoe hou je je bloedsuikerspiegel constant’) met natuurlijk de inachtneming van de te vermijden voeding die hierboven beschreven staat als je lijd aan Astma, hooikoorts of eczeem. Een laag histaminerijke voeding is belangrijk.

Ik wens je veel gezondheid toe

Liefs Yvonne x

Foto van hond in bloemenweide is van Unsplash

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *