Groentesappen


Voeding / woensdag, januari 29th, 2020

Je hebt het vast wel vaker gehoord, dagelijks meer groente eten is goed voor je gezondheid. Maar hoe zorg je er nou voor dat je ook meer groente binnen krijgt. De groentesap, is een goede manier om dagelijks meer groente binnen te krijgen. Een groentesap dag is met name erg goed ter ondersteuning van de lever. De lever is namelijk ons grootste ontgiftingsorgaan. Een beetje verontreiniging houdt het afweermechanisme actief en kan makkelijk gehandhaafd worden. Maar teveel vervuiling kan het lichaam niet meer weg werken. Het stapelt zich dan op in het lichaam. Er ontstaan klachten.

Een groentesapdag is aan te bevelen om de lever te reinigen en te ondersteunen. Wat is een groentesap dag precies? Gedurende de dag drinken we ongeveer zeven glazen groentesap. Die dag eten we geen ander voedsel. De groentesapdag kunnen we ter ondersteuning van de lever eens per week of eens per veertien dagen toe passen.

Waarom geen vruchtensappen inplaats van groentesappen? Omdat in vruchtensappen teveel fructose zit, wat ontstekingen bevordert. Bovendien zet de lever bij te grote hoeveelheden de fructose om in cholesterol.

Groentesapcombinaties

  • 3/4 glas wortelsap,1/8 glas bietensap en 1/8 glas komkommersap is een ontgiftende combinatie
  • Wortelsap of bietensap met verse gember bevordert de bloedcirculatie en helpt ontgiften
  • Wortelsap van vier wortels met twee stengels bleekselderij geeft meer energie in de ochtend
  • Sap van spinazie( 1/3deel) en sap van wortel (3/4 deel) bevordert de spijsvertering en helpt ontgiften
  • Sap van koolsoorten heeft reinigende en kalmerende eigenschappen en ondersteunt de maag-en darmslijmvliezen.

Welke voeding werkt positief voor de lever

Om je lichaam zo gezond mogelijk te houden, zeker bij elke kwaal of ziekte is de werking van je lever cruciaal. De lever vraagt namelijk 25% van je energie. Als we teveel van onze lever vragen, treedt vermoeidheid op en gaat de kwaliteit van je gezondheid achteruit.

Het is daarom heel belangrijk om je bewust te worden, en voeding te vermijden die je lever juist ondermijnt.

Ik noem enkele voedingsmiddelen die de lever ondersteunen:

  • Bitter smakende voedingsmiddelen zoals:
  • Grapefruit
  • Witlof
  • Artisjok
  • Radijs
  • Bitter groene bladgroen (vooral andijvie en rucola)
  • Prei
  • Ui
  • knoflook
  • Bieslook

Ik denk dat ik zo maar eens een flinke kan met groentesap voor mezelf ga maken, ik kan tenslotte deze winter ook wel wat energie gebruiken…cheers!

Liefs Yvonne x

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *